Sri Lanka and Vietnam

11 juni 2016 - Tiruchirappalli, India

Hallo lieve lezers,

Na ruim een maand ben ik weer back home. De tijd is zo snel gegaan en ik ben blij dat ik weer herenigd ben met mijn huis(vriendin)genootje! Goed waar zal ik eens beginnen...

Op woensdag 26 mei vloog ik dan met de familie van Langh naar Sri Lanka. Gelukkig was onze vlucht ongeveer 7uur vertraagd, zodat we lekker op het vliegveld konden chillen en hadden we de mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen. Twee vliegen in één klap! No just joking, voor een vlucht van 50 minuten hebben wij welgeteld 7uur gewacht!!!! Als we gingen lopen ging het waarschijnlijk nog sneller.. Anyhow, we kwamen om 1.00 aan en werden ontvangen door onze lieve persoonlijke chauffeur die ons deze trip zou rondrijden. Ook deze arme man heeft voor 7uur moeten wachten...

We werden voor ons (veel te luxe) hotel afgezet en zijn gelijk naar bed gegaan.. Na 4uur slaap ging helaas de wekker alweer en mochten we ontbijten. Als een kind zo blij ik was met alle (westerse) keuzes aan brood, beleg en fruit heb ik ongeveer 3x mijn bordje leeg gegeten. Wat was dit fijn om weer brood te eten en worst te hebben als broodbeleg!

De eerste dag zijn we naar een olifantenweeshuis en een kruidentuin geweest. Allemaal hadden we gemengde gevoelens m.b.t. het olifantenweeshuis. Het was namelijk meer een show die de olifanten moesten doen en ze zaten allemaal in hokken of aan kettingen, niet echt bepaald diervriendelijk dus… We zijn dus ook niet lang gebleven en doorgereden naar een kruidentuin. Hier gaf een man ons een rondleiding en kregen we allemaal informatie over allerlei verschillende planten, bomen en kruiden die als natuurlijke medicijnen dienen. Heel interessant! De tweede dag zijn we naar de Botanische tuinen gegaan en een theeplantage fabriek. De botanische tuinen waren heel mooi en het was echt heel groot, zo midden in een stad! Daar hebben we superveel vliegende honden en apen gezien! Heel leuk om dit allemaal zo te zien in een park! Toen zijn we doorgereden naar de theeplantage fabriek waar we een rondleiding kregen. Hier hebben we geleerd hoe de theebladeren worden verwerkt naar thee, heel leerzaam dus en het rook superlekker! De derde dag zijn we naar een berg gegaan die je kon beklommen. Coen, Ernst-Jan en ik hebben de zware klim gemaakt in het warme weer en het uitzicht was echt adembenemend!! Geen spijt van dat ik de volgende dag enorme spierpijn had. Hierna zijn we nog naar een waterval gegaan, waar het lekker toeristisch was! Tot slot sloten we deze dag af met een safari tocht. We gingen er in een jeep heen en op het begin kwamen we al gelijk olifanten tegen! Ze stonden ongeveer 700 meter verderop en iedereen was enthousiast. Na 5 min. stonden er allemaal olifanten langs de weg en eigenlijk de hele safari tocht hebben we olifanten om ons heen gezien. Op een gegeven moment begon het keihard te regenen en te onweren wat een leuk effect gaf. De olifanten vonden het geweldig en gaven voor ons een hele modderbadshow weg! Op de vierde dag zijn we naar een schildpaddenopvang geweest. Hier vangen ze schildpadden op die gehandicapt zijn of waar de eieren van het strand worden ondergebracht. Heel indrukwekkend en mooi om te zien. Na deze drukke dagen vol reizen vervolgde we onze reis naar Wadawe, waar we lekker 6 dagen konden gaan bijkomen. We hebben dan ook niet echt veel gedaan dan slapen, eten, zwemmen, eten, slapen etc. Coen en ik hebben nog even gebruik gemaakt van de gym, waarna ik nog steeds spierpijn had in Vietnam. Helaas kwam er een einde aan de reis in Sri Lanka en stond mijn volgende avontuur al te wachten, namelijk Vietnam. Het afscheid nemen was wel even lastig, van een hele liefdevol gezin en vrienden naar alleen naar Vietnam, snifsnif… Ik heb het ook even moeilijk gehad met de rit naar het vliegveld.. Gelukkig had ik een lieve taxichauffeur!!

Toen begon mijn reis dan naar Vietnam! De vliegreis was echt een drama. Ik vloog om 1.00 ( in de nacht…) en in de vlucht naar Kuala Lumpur zat een baby achter me heel de reis te huilen… Dit zorgde ervoor dat ik half doof en zonder slaap aankwam in Kuala Lumpur. Snel dollars pinnen voor mijn visum in Vietnam en door naar Hanoi.

Aangekomen in de middag in Hanoi was het een grote chaos bij de visumaanvraag. Het was ook helemaal niet duidelijk wat de bedoeling was. Ik heb toen een man aangesproken en die heeft mij geholpen en bleek ook uit India te komen, wat toevallig! We hebben toen samen gewacht op ons visum, gelukkig duurde dit niet lang. Daarna moesten we in een superlange rij wachten voor onze stempels.. Echter liep de man naar de diplomaten rij en ik liep er maar als een lam achteraan. Ik zei tegen hem dat dat nooit gaat lukken en ja hoor na een lieve glimlach en please mochten we doorlopen! Geen rij voor ons dus!! Hij vroeg of ik mee ging in de taxi, want zijn bedrijf betaalde het toch. Uh daar hoef ik niet over na te denken! (en nee dit is niet naïef, altijd op je eerste gevoel afgaan toch?). Eenmaal bij me hostel afgezet even nummers uitgewisseld voor het avondeten. Daarna ben ik lekker wat slaap gaan inhalen en in de avond hebben we lekker wat gegeten. De volgende dag heb ik een Nederlands meisje ontmoet, die bij eng toeval ook Kim heet. Het klikte en we zijn samen Hanoi gaan ontdekken. We hebben onze plannen besproken en besloten om die avond door naar Sa Pa te gaan. Hanoi is leuk voor 1 à anderhalve dag!

Op naar het volgend avontuur. We hadden contact met andere Nederlandse meiden die daar een trekking zouden doen bij een lieve mama (dit zijn vrouwen die trekkingen doen). Supergezellig dus en in de avond vertrokken we dan in de slaapbus naar Sa Pa. Sa Pa is een dorp in de bergen waar ze nog originele klederdracht dragen en echt nog in stammen leven. Naast dit staat het ook bekend om de vele rijstplantages. Na een trekking van 2 dagen, superlekker eten, mooie uitzichten en spierpijn in de benen zat ons Sa Pa avontuur erop. We besloten om samen met 3 andere meiden door te gaan naar Cat Ba (vlakbij Halong Bay). We zijn weer in de nachtbus erheen gegaan en kwamen in de ochtend aan. Het regende keihard en we waren allemaal gelijk poep chagrijnig.. Gelukkig nog een paar andere mensen ontmoet die ook naar Cat Ba moesten. Eenmaal aangekomen in ons hostel hebben we lekker ontbeten en die dag hebben we rustig aan gedaan, het regende immers de hele dag.. De volgende dag hebben we een tocht gedaan naar Halong Bay en wauw wat het is mooi!! We stopten onderweg nog om te kajakken en om naar Monkey Island te gaan. Hier kon je een rots beklimmen en wij besloten dit wel even te doen met onze teenslippers… Nou geen succes kan ik je vertellen. We hebben dan ook helaas niet de punt bereikt, maar zijn toch een heel eind gekomen. Ondertussen zagen we nog dat er beneden op het strand drie mensen werden aangevallen door apen, wat er heel komisch uitzag van een afstand.. (Oké als ik het zelf was geweest had ik ook niet gelachen..) Na Cat Ba zijn Kim en ik doorgegaan naar Ninh Binh, hier hebben ze veel rotsformaties en rijstvelden. We hebben een scooter gehuurd die dag en hebben veel mooie uitzichten gezien. In de avond zijn we gelijk doorgegaan naar Phong Nha waar we in de ochtend aankwamen. De eerste dag in Phong Nha hebben we een beetje rondgefietst en gechillt bij het zwembad (super luxe!!). De volgende dag hebben we de Paradise Cave en Dark Cave bezocht en wat was dit gaaf! Bij de Dark Cave had je eerst een zip line van 500 meter over het water wat heel eng en gaaf was! Hierna ging je de grot in met een hoofdlamp en uiteindelijk belandde je bij een modderbad. Het was echt een gave ervaring! We hebben hier nog twee andere meiden ontmoet uit Brazilië en Australië. We zijn die avond met zijn 4en gaan eten. In de nacht zijn we doorgegaan naar Hoi An. Hoi An staat bekend om de leuke lampionnetjes en het op maat maken van kleren. And yes, they where right.  Wat hou ik van Hoi An. Er hing een hele gezellig fijne sfeer en we hebben in de 4 dagen dat we hier waren voornamelijk door de stad heen gelopen/gefietst en bij leuke eettentjes gegeten. Eén dag zijn we nog naar My Son gegaan wat heel mooi was om te zien, dit waren allemaal oude ruïnes. Deze zijn echter kapot gemaakt tijdens de Vietnam Oorlog door de U.S.A.

Na Hoi An zijn we doorgegaan naar Nha Trang en dit was echt een verschrikking…. Overal Russen… Ik ben hier dan ook maar één dag gebleven en ben de volgende dag met de scooter naar Da Lat gereden samen met Steven van Easyrider. Dit was echt één van de mooiste routes van Vietnam. We gingen helemaal door de bergen en onderweg liet hij mij nog allemaal mooie plekken zien. Aan het einde van de middag aangekomen in Da Lat en werd ik lief ontvangen door het hostel. In de avond hebben we met alle backpackers gegeten in het hostel en het eten was echt geweldig! De volgende dag een scooter gehuurd, maar helaas begon het keihard te regenen en dus moeten omkeren. Wel nog langs Crazy House gegaan en dit lijkt echt net op de Efteling! Het was apart maar grappig om te zien zo midden in Da Lat. Eigenlijk wilde ik nog heel graag gaan canyoingen, maar door het weer ging dit niet door helaas. Daarom ben ik doorgegaan naar Mui Ne. Hier hebben we heerlijk een paar dagen aan het zwembad gezeten om aan onze rust te komen. Ook hebben we nog de witte en rode zandduinen bezocht, de Fairy stream (soort rivier..) en een of ander visserdorp.. Hier twee Nederlanders ontmoet en hebben hier in de avond gezellig mee gegeten en wat bleek; ze hadden Monopoly Ho Chi Minh versie. Superleuk! Deze hebben we dan ook in de avond nog even gespeeld. Hierna weer afscheid van ze genomen en zijn we door gegaan naar de Delta werken. Dit ligt helemaal in het zuidwesten van Vietnam en staat bekend om de Mekong Delta, allemaal smalle rivieren. We werden opgevangen door Ban. Hij heeft een homestay in een klein dorpje en ik heb hier echt mijn beste tijd gehad. Hij liet ons alle lokale dingen zien in zijn dorp, markten, een geitenboerderij, fruitplantages en nog veel meer. Daarnaast was zijn moeder echt een schat en kon ze geweldig koken. Na deze leuke dagen bij Ban zijn we naar Ho Chi Minh gegaan waar we onze laatste dagen zouden vertoeven. We hebben hier het oorlogsmuseum en de Chu Chu tunnels bezocht wat heel heftig was! De Chu Chu tunnels waren lekker claustrofobisch en een vleermuis vond het nog wel leuk om rakelings langs mijn hoofd te vliegen, waardoor ik iedereen een hartverzakking gaf door te gaan gillen in een tunnel.. I’m sorry… Op zondagavond hebben Kim en ik als afscheid nog uitgebreid gegeten bij een hele lekkere Italiaan met de beste pizza, pasta en tiramisu!! Het was heerlijk!!!

Op dinsdag vloog ik dan terug naar India. Ik had stiekem wel weer zin om terug te gaan en om Kimmie weer te zien! Gelukkig haalde ze me van het vliegveld op en reden we naar het hotel waar we nog één nachtje zouden blijven om bij te komen (dit werden er 3 oeps..). We hebben tot diep in de nacht nog zitten kletsen en besloten toen maar om te gaan slapen.. De volgende dagen hebben we nog in het hotel gezeten en aan school gezeten (helaas pindakaas..) en zijn we nog langs de office geweest. Op maandag is het ‘normale’ leven dan weer begonnen en zijn we begonnen in Vadurgapet. We zijn druk bezig met het laten schilderen van het klaslokaal, het begeleiden van de docent naar spelenderwijs leren en ondertussen nog met het regelen van zaken in Nederland voor de inzamelingsactie. Druk druk druk dus.. Daarom duurde het even voordat ik eindelijk tijd en zin had om mijn blog weer te gaan schrijven… Het aftellen is daarnaast begonnen en Kim en ik weten niet of we dit leuk moeten vinden.. Aan de ene kant hebben we zin om weer in Nederland te zijn bij je familie en vrienden, maar ik ga India zo enorm missen :(. Daarom gaan we nog lekker genieten van de laatste weken in India! Dit zal waarschijnlijk ook mijn laatste blog in India zijn. Voor nu wil ik lekker gaan genieten hier

Ik wil iedereen alvast super erg bedanken voor jullie donaties! We kunnen het geld en de materialen goed besteden hier en de kinderen zijn er superblij mee! We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de veranderingen :)

Liefs uit India,

P.S. foto's volgen nog!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Heleen:
    11 juni 2016
    Dank voor je verhalen Marloes, ik heb ook echt meegenoten!
  2. Oma de heer:
    11 juni 2016
    Hallo Marloes, Wat een belevenissen zeg.Wat zal jij moe zijn als je terug bent.Liefs van oma
  3. Oma:
    12 juni 2016
    Lieve Pimperloen je hebt weer een mooi verhaal geschreven hoor dus was het weer genieten voor ons.nog 20 nachtjes slapen dan ziet het thuisfront je eindelijk weer opa is 80 geworden jammer voor jou maar wij hebben je appelpunt en stukje vocking worst zelf maar opgegeten [ha ha]nou lief nog even genieten samen met Kim en jullie lieve mensen in India Liefs Oma
  4. Corrie:
    24 juni 2016
    Nou mop, je laatste week gaat in. Voor jou heel jammer want ja je hebt nu nog meer familie erbij gekregen in India. Voor ons heel fijn om je weer te zien. Ik heb je echt gemist en niet alleen ik maar ook je hondje Jelle wil je dolgraag weer zien. Zodra hij je naam hoort holt hij al naar het raam.
    We gaan aftellen mop!

Hele fijne week en geniet er nog van en denk gewoon over een paar maanden of jaar zie je de mensen daar weer.

Dikke kus. XX
  5. Oma:
    27 juni 2016
    lieve Marloes en Kim wat hebben jullie iets geweldigs gedaan voor de
    Playschool super meiden zijn jullie dit verdiend een lintje hoor.
    en nu aftellen dus tot Zaterdag liefs oma cor