Kerala trip

25 april 2016 - Varkala Beach, India

Hallo lieve lezers,

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ondertussen ben ik alweer drie maanden in India. Pff wat gaat de tijd hard en wat heb ik het enorm naar mijn zin hier. Kim en ik hebben nog totaal geen behoefte om naar huis te gaan. Trichy is nu ons thuis! (Sorry iedereen). In de weken die zijn geweest hebben we opdrachten voor school afgerond en waren we aan het aftellen voor onze trip naar Kerala.

Op 9 april hadden we Grandparentsday. We hebben deze dag georganiseerd voor grootouders van de Holy Cross School. Deze dag was bedoeld om grootouders meer te betrekken bij de ontwikkeling van hun kleinkinderen. We hebben spelletjes georganiseerd en de professor heeft nog een praatje gehouden. Aan het einde van de dag mochten de grootouders zelf nog wat vertellen. Ze waren heel dankbaar voor deze dag en er was zelfs 1 grootvader die emotioneel werd, omdat hij nu eindelijk zijn kleinkind weer kon zien. Dit was echt supermooi om te zien en de professor was trots op ons dat we dit hadden georganiseerd.

In de middag kwam de vriendin van Kim aan, die heel toevallig ook Kim heet. Lekker verwarrend haha. De auto van de professor is niet heel groot, dus ging Kim alleen Kim ophalen op het vliegveld. Na een klein uurtje waren ze terug en hebben we haar kennis laten maken met het Indiase eten. Hierna zijn we vroeg weer naar huis gegaan, want Kim was behoorlijk moe van de vliegreis.

Zondag 10 april hebben we lekker even gezwommen en zijn we gaan shoppen voor een saree. Na twee uur shoppen waren we dan gelukkig alle drie geslaagd! Ik heb echt een hele mooie saree gekocht die gelukkig niet zo dik is qua stof. Na het shoppen zijn we lekker een hapje wezen eten en zijn we weer terug naar huis gegaan.

Op maandag en dinsdag zijn we naar Vadurgapet gegaan en hebben we onze dagelijkse dingen gedaan op stage. De jongens vonden Kim heel interessant, omdat ze best lang is en natuurlijk nieuw! We hebben lekker volleybal met de jongens gespeeld. Wat zijn wij een natuurtalenten in volleybal.. (haha not..)

Op woensdag heeft Kim Kim de Holy Angel laten zien en zijn we in de nacht vertrokken richting Kochi. Onze trip door Kerala is van start gegaan!

We begonnen in Kochi. Dit is echt een heel leuk vissersdorpje met ouderwetse chinese netten. We kwamen rond 12.30 aan en hebben eerst een hotel gezocht. Eenmaal gesetteld hebben we de ferry gepakt naar Fort Cochin. Echter stond er een mega lange rij voor de ferry. Op een lekker Indiaas tempo werd de rij telkens een klein stukje minder en na ongeveer drie kwartier hadden we dan eindelijk kaartjes. Eenmaal aangekomen hebben we lekker wat rond geslenterd langs de vele souvenirkraampjes en hebben we ook nog de route langs de boulevard gelopen. Het was deze dag heel druk, want er was een Holi festival en iedereen was blijkbaar vrij. Rond de avond zijn we een hapje gaan eten en opzoek gegaan naar een slaapplaats voor de dag erna. We kwamen bij een superleuke homestay en werden gelijk uitgenodigd op de verjaardag van de eigenaar. Super leuk en heel de familie was aanwezig. We hebben taart met ze gegeten en zijn toen terug gegaan naar het hotel.

De volgende dag hebben we weer de ferry gepakt en was het gelukkig minder druk. We hebben onze spullen bij de homestay gezet, nog even gezellig met de eigenaar gepraat en zijn toen weer op pad gegaan. We hebben lekker veel souvenirs gekocht en hebben geboekt voor een Kathakali Show. Dit is speciale dansen die in Kerala voorkomen. De show begon om 18.00 en startte met een vrouw met allemaal verschillende gezichtsuitdrukkingen en allemaal dansen. Het is moeilijk om uit te leggen en ik zal proberen om een filmpje te plaatsen. Hierna kwamen er nog traditionele dansen en twee mannen met zwaarden die traditioneel met elkaar vochten. Het was speciaal om te zien en we hebben echt genoten.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken om naar Munnar te gaan. Dit stond eigenlijk niet op de planning, maar we wilden er toch heel graag heen. Het was een lange busreis van 5uur door de bergen, maar met echt schitterende uitzichten. Toen we aankwamen ontmoette we een hele aardige tuk tuk driver Siva. Hij heeft ons geholpen om een mooi hotel te zoeken met mooi uitzicht over de theeplantages en de bergen. Wauw wat is Munnar mooi en lekker koel (28 graden). We hebben de eerste dag dan ook lekker een boekje gelezen en rustig aangedaan. Het was heerlijk om in de nacht ouderwets onder de dekens te kruipen en het weer echt koud te hebben.

We hebben bij Siva een hiking geboekt voor de volgende dag. Deze hiking ging door de theeplantages, bergen en specerijen. We vertrokken om 7uur in de ochtend en wat was het mooi. Zo’n mooi landschap en de rust en stilte van de natuur. Het is echt the opposite van Trichy en dit was echt genieten! We hebben nog heerlijk ontbijt gehad op de top van de bergen en na een hiking van 6 uur kwamen we weer terug in Munnar. We hebben de rest van de middag lekker rustig aan gedaan, want na drie maanden niet sporten was onze conditie wat afgezwakt… In de avond zijn we op aanraden van Siva bij een super leuk lokaal restaurant gaan eten en hebben we hierna nog wat rondgelopen door Munnar. De volgende dag gingen we naar Allepey met de bus. Siva kwam ons weer trouw ophalen en had nog chocola meegenomen, super lief! Echt een schat van een man!

Na weer een lange busreis (We kwamen weer langs Kochi… Iets met een goede planning..) kwamen we aan het einde van de dag aan in Allepey. We stonden een beetje op het busstation te discussiëren wat we wilden gaan doen toen een man ons aansprak en zijn kaartje gaf van zijn homestay. Het zag er goed uit en de prijs was heel chill! 200 roepie inclusief avondeten p.p. Dat is ongeveer 2,80. We zijn dus gaan kijken en het was echt heel gezellig en schoon. We zijn hier dus gebleven en hebben gelijk gekeken voor een houseboat voor de volgende dag. Hij had een hele mooie kleine boot en die hebben we ook maar gelijk geboekt bij hem. Later op de avond kwamen er nog twee Duitse backpackers binnen. We hebben in de avond heerlijk gegeten en bier gedronken.

De volgende dag zijn we rond 11.30 naar de houseboat gegaan en zijn we over de backwaters gegaan. We kregen een heerlijke lunch op de boot van de beste kok ever! Oh wat hebben we heerlijk gegeten! Hierna zijn we nog aangemeerd om garnalen te kopen voor Kim en Kim voor het avondeten. Rond 18.00 zijn we aangemeerd en hebben we de zonsondergang nog gezien. In de avond hebben we weer heerlijk gegeten! We wilden eerst boven op het dek buiten slapen, maar het was behoorlijk aan het onweren. (kleine) Kim en ik zijn dus buiten onder het dek gaan slapen en (grote) Kim is binnen gaan slapen. Het was echt een leuke ervaring (ondanks de muggen) om buiten te slapen. Midden in de nacht werd ik opeens keihard geslagen door Kim.. Bleek dat er een vleermuis op haar hoofd zat!! Oh my god… Nou hierna konden we niet meer echt slapen. Na een uur ging het ook nog eens keihard regenen, heel sfeervol. Gelukkig lagen we droog! Na een slapeloze nacht kregen we weer een heerlijk ontbijt en zijn we terug gegaan richting Allepey.

Vanuit Allepey hebben we de bus gepakt naar de Ashram. Dit is een yoga centrum voor spirituele mensen die hier kunnen slapen en kunnen mediteren, yoga lessen volgen etc. Kim en Kim wilden heel graag een yoga les doen, dus zijn we hiernaar toe gegaan. We kwamen aan het was gewoon totaal geen India meer… Het leek op een of andere sekte en na twee uur en een gratis lunch (hehe Nederlanders hé..) zijn we snel weer vertrokken. We hebben de bus gepakt naar Kollam. Eenmaal aangekomen in de Lonely Planet gekeken voor hotels. Echter was de stad Kollam ook niet echt iets.. We zijn dus met de tuk tuk naar Munroe Island gegaan, waar een leuke homestay zat en waar de backwaters waren. Munroe Island zit ongeveer 10 minuten rijden van Kollam af, dus we waren er gelukkig zo. Eenmaal aangekomen werden we hartelijk ontvangen en kregen we een heel huis toegewezen.. Wat bleek dat de homestay eigenlijk vol zat en we dus in het huis van de buren mochten slapen. Creatief al zeg ik het zelf. Bij de homestay kregen we avondeten, ontbijt en lunch dat werd gekookt door de moeder van de eigenaar. We hebben heerlijk avond gegeten en kennis gemaakt met twee Engelse mensen, waarvan er één heel bekend voorkwam. Na wat gesprekken bleek dat we hem al hadden ontmoet in Munnar tijdens de hiking. We waren toen een groepje tegengekomen en daar zat hij tussen. Wat is de wereld toch klein! We hebben nog even lekker met ze gekletst en zijn toen lekker gaan slapen.

De volgende ochtend om 5.30 hadden we een kano tour over de backwaters. Het was echt supermooi, stil en adembenemend. We mochten zelf ook nog even peddelen en rond 10.00 kwamen we terug. We hebben weer heerlijk ontbeten, lekker in de hangmat gelegen en zijn in de middag met iedereen gaan zwemmen. In de middag rond 16.30 ben ik nog een keer mee gegaan met Martha en Neil (De twee Engelse mensen) op kano tour. Ook deze tocht was weer prachtig, vooral omdat je daarna nog een uur in het donker vaart en dit geeft echt kippenvel op je armen. In de avond hebben we weer lekker gegeten, biertjes gedronken en in de hangmatten gezeten.

De volgende dag zijn we met Neil en Martha met de taxi naar Varkala gegaan. Onze laatste stop! We hadden al lekker een hotel geboekt met zwembad, omdat we onze laatste twee dagen gewoon lekker lazy wilden doorbrengen aan het zwembad. Eenmaal aangekomen zijn we lekker gaan zwemmen, hebben we heerlijk geluncht bij een soort hippie tent wat wel grappig was en hebben we heerlijke juices op. Je merkt dat ze hier meer op de toeristen zijn ingesteld  dan in Trichy en dat het veel meer safe is om een juice te drinken. In de avond hadden we met Martha en Neil afgesproken om wat te gaan eten. Wat hebben we gelachen met ze en we hebben eindelijk weer een salade gegeten! Goddelijk! Ik wist niet dat ik dat zo erg zou kunnen missen..

En toen was alweer de laatste dag van onze trip door Kerala aangebroken. Wat is de tijd snel gegaan en wat hebben we geweldige mensen ontmoet! De laatste dag zijn we nog lekker gaan lunchen en rond 14.45 namen we afscheid van Kim! Kim en ik zijn met een luxe AC bus (thank god) terug gegaan naar Trichy. Na een 12 uur durende busrit kwamen we dan in de nacht aan en zijn we snel gaan slapen. Want de volgende dag zouden de ouders, broertje en vriendin van Kim aankomen. We hebben in de ochtend snel boodschappen gedaan, schoongemaakt en gewassen. De hitte hier in Trichy overtreft alles. Het is overdag rond de 45 graden en er zit heel de tijd een föhn in je gezicht te blazen, niet uit te houden dus...

In de middag zijn we de ouders van het vliegveld komen ophalen en hadden ze 20 kg aan bagage voor ons mee (oeps..). Mijn ouders hadden allemaal lieve kaarten, foto’s en veel eten meegegeven. Super lief en ik heb ook even een traantje gelaten om de lieve kaart. Dankjewel mam! Nadat de ouders van Kim de spullen in het hotel hadden gezet, zijn we de spullen van Merel en Coen gaan brengen naar ons huis. Coen en Merel slapen namelijk gezellig bij ons! We hebben ze gelijk alles laten zien rondom de Holy Cross en zijn daarna lekker een kopje thee gaan drinken. Hierna was het nog wat vroeg om te gaan eten en zijn we naar de Rockfort Temple gegaan. Net zoals de vorige keer waren we hier ook weer een attractie. Al helemaal omdat we met z’n 6en waren. Hierna hebben we voor Merel en Paula een saree gekocht en waren we Coen nog even kwijt in de grote winkel. Gelukkig na een oproepje en de hulp van lieve mensen hadden we hem snel weer gevonden. We gaan maar even een hondenriem kopen, zodat we hem niet meer kwijtraken haha!

In de avond hebben we iedereen kennis laten maken met het Indiase eten en volgens mij viel dit wel in de smaak.

Vandaag gaan we weer naar een andere tempel, lekker zwemmen en in de avond eten met de professor. Morgen zullen we naar Vadurgapet gaan en woensdag vertrekken we dan naar Sri Lanka tot 6 mei! Ik heb er enorm veel zin in en ben benieuwd of Sri Lanka veel op India lijkt. Na de trip naar Sri Lanka zal ik doorreizen naar Vietnam voor 4 weken. Ik ben benieuwd hoe dit avontuur gaat verlopen en ben stiekem ook wel een beetje nerveus voor het feit dat ik alleen op reis ga. Gelukkig merk ik dat het me allemaal makkelijk af gaat in India en dat het dan ook wel goed moet komen in Vietnam. Ik heb er zin in!

Heel veel liefs vanuit het warme India,

1. Romy:
    25 april 2016
    Yooo wat een leuke verhalen weer loes! Ik moest erg hard lachen om de vleermuis (sorry kim!!) hahhahah. Have fun nog met je tripjes en kijk je ogen uit! Pas goed op jezelf want ik wil je well heel weer terug oke baaaaai xxxx
  2. Shanice:
    25 april 2016
    Wat doe je toch toffe dingen daar in India. Het lijkt (vanuit de ibm stress hier) verdacht veel op vakantie... haha Geniet er van!
    Alvast veel plezier & goede reis voor Sri Lanka en Vietnam!
    Xx
  3. Louis Deurhof:
    25 april 2016
    Biertjes gedronken? Marloes toch!
  4. Corrie:
    25 april 2016
    Nou eindelijk weer eens verhaal. Heerlijk om te lezen. Heel veel plezier op Sri Lanka en ja ik ben ook beetje nerveus over Vietnam maar je weet wat we jou geleerd hebben volg altijd je onderbuik gevoel. Xxx
  5. Oma de heer:
    25 april 2016
    Lieve Marloes, Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven .wat een beleving .En ik maar op een stoel zitten .Nog heel veel mooie reizen en veel liefs van oma .
  6. Oma:
    lieve pimperloen
    erg mooi wat je weer hebt meegemaakt je ziet er lekker bruin en dolgelukkig
    uit.nou marloes op naar het volgende avontuur en wat Coen betreft ik heb nog wel een honden riem over hoor.
    Liefs en Knuffels van je Opi enOma
  7. Oma:
    30 april 2016
    Lieve Marloes heel veel sterkte met het verlies van je konijntje dribbel jij hebt
    bijna 11jaar van hem mogen genieten en zorgen .nou lief je zult het er enorm
    moeilijk mee hebben maar dribbel is wel heel oud geworden hoor.
    sterkte en heel veel Liefs voor jou van oma cor.
  8. Louis Deurhof:
    11 mei 2016
    Hallo Marloes, wordt tijd voor een nieuw verhaal hè...
  9. Oma:
    27 mei 2016
    Lieve Marloes volgens mij zit je avontuur Vietnam er weer bijna op he en dan
    weer aan je reis beginnen naar India en of jij het nou leuk vind of niet je laatste avontuur word echt Linschoten den Bosch
    liefs oma cor